7 Aralık 2010 Salı

Emel Çakıroğlu Wilbrandt - Maria Montessori Yöntemiyle Çocuk Eğitimi Sanatı


Montessori Yöntemi, Türkiye’de son aylarda popüler bir konu haline geldi. Ebeveynler bu konuyu merak ediyorlar. Ülkemizde henüz emekleme aşamasında olan bu yöntem kendini kanıtlamış ve bir çok ülkede yarım yüzyıldan fazladır uygulanan bir sistem. Ben de her anne gibi bu yöntemi merak ederek araştırmaya başladım. Vakti zamanında aldığım Pedagojik Formasyon Eğitimim ile birlikte yeni öğrendiğim bu yöntemi kafamda harmanlayıp yeni bir sistem geliştirmeye de çalışmıyor değilim. Şaka bir yana yöntem gerçekten başarılı ve kendini zaten kanıtlamış. Hepimiz gözlemlemişizdir, çocuklar oyuncak ile oynamanın yanında gerçek eşyalarla da uğraşmayı severler. Bulaşık yıkarlar, ellerinde bir bez ile toz alırlar. Yetişkinler için bu sıkıcı işler onlar için müthiş bir oyundur. Belki de oyun olarak bile algılamıyorlardır da bambaşka bir şey ifade ediyordur onlar için. Maria Montessori de işte böyle fark etmiş çocukların doğasını. Oyuncakla değil materyaller ile okul öncesi eğitimi başlatarak, çocukların okul yıllarında daha başarılı olmalarının yolunu açmış. Ancak kafamda bazı soru işaretleri yok değil. Yöntem çok güzel ve kızımın yaşı doğrultusunda bende önerdiği etkinlikleri yapmaya başladım bile. Ancak hiç oyuncak olmaması bana tuhaf geliyor. Bu yaşta oyuncak olmayacak da ne zaman olacak. Oyun ve oyuncak bence gerekli. Okul öncesi eğitimin olması için kanımın son damlasına kadar savaşmaya hazırım ancak çok eğitim verilmesi konusunda biraz rahatsızım. Ben hiç okulöncesi eğitimden geçmedim. Annem çalışmıyordu evde gayet mutluydum, o zamanlar sadece çalışan anneler çocuklarını anaokuluna verirdi. Okul öncesi eğitim diye bir kavram yoktu ve bu kadar anaokulu da yoktu. Hatırlıyorum İzmit’te sadece bir yada iki tane anaokulu vardı ve özeldi. Kısaca ben direk ilkokula başladım ve ilk başladığım günü çok net hatırlıyorum. Okul mevhumunu çok merak ettiğim için okula başladığım için çok mutlu olmuştum. Hatta anneme “Bekleme beni, şimdi ders yapacağız” demiştim. Bunu ben meraka bağlıyorum. Okula gitmek için tam 7 sene beklemiştim. Şimdiki çocuklar kreş, anaokulu derken okul mevhumundan bıkıyorlar. Bunu geçen gün bir eğitimci hocam ile de paylaştım ve hak verdi. Bir arkadaşımın oğlu okula bir ay gittikten sonra “Tamam gittim artık yeter artık gitmeyeceğim.” dedi. Haklıydı, çünkü 2 yaşından beri o kreş senin bu anaokulu benim diyerek gitmişti. Bir ay da ilkokul yeterli olmalıydı. Eğitime karşı değilim yanlış anlaşılmasın fazla eğitilmiş olmalarına karşıyım. Biraz oyundan, oyuncaktan zarar gelmez.


Kitaba gelirsek eğer çocuğunuzda Montessori Yöntemini uygulayacaksanız bu kitap kütüphanenizde mutlaka olmalı. Ancak bir okuma önerisi, eğitimci değilseniz 181. sayfadan başlayabilirsiniz. Zira 181. sayfaya kadar Maria Montessori’nin hayatı, eğitimin tarihsel gelişimi, felsefi temelleri, antropolojik kökenleri, eğitimin kökenleri başlıkları altında uzun uzun tarihsel gelişim anlatılmış. Üslup anlaşılır, sade ve akıcı. Resimlerle materyallerin kullanımları gayet detaylı anlatılmış. Ancak daha önce okuduğum Tim Seldin’in kitabı tasarım olarak daha çekiciydi. Bu kitap daha çok lise ders kitapları tadında olmuş. Ancak önemli olan içerik elbette. Böyle bir kitabın bir Türk tarafından yazılmış olması bile büyük bir başarı. Yazara emeği için teşekkür etmek isterim.


Her şey bir yana anne-babaların bilinçlenmeleri takdire şayan ve ister yöntemli ister yöntemsiz gösterilecek en içten küçük bir ilgi bile başarılı ve ruhen sağlıklı bir çocuk olarak gelişmesinde, kocaman bir adım olacaktır.



Maria Montessori Yöntemiyle Çocuk Eğitimi Sanatı, Emel Çakıroğlu Wilbrandt, Sistem Yayıncılık, 2009 İstanbul, ISBN: 978-975-322-546-5, 372 Sayfa

8 yorum:

  1. merhabalar bende ilgileniyorum bu konuyla.maria montessorio nun annelik sanatı kitabını indirip yardızmıştım grupdaki files bölümünden.ben emel hanımın kitabını almak istedim ama birçok yerde tükendi yazıyor.sen yeni mi aldın? nerden aldığını paylaşırsan sevinirim.
    birde seninle aynı fikirde olduğumu belirtmek istiyorum.ben çocuk eğitiminde tek bir yöntem uygulanması taraftarı değilim.hepsinden birşeyler almaya çalışıyorum

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Hacer ben mayıs ayında almıştım ancak okuyabildim ama haklısın hemen her yerde tükenmiş görünüyor zaten 1000a det basılmış ve sanırım 2. baskı yapılmamış. Gerçekten üzücü böyle güzel kitapların az basılması.

    Yazımda da belirttim yöntem çok güzel ama oyuncaklardan mahrum etmeye niyetim yok. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. Grupdaki arkadaşlara bir soracağım belki pdf şeklinde elinde olan varsa paylaşır.etkinlikleri yapabilmek için almak istiyordum.Neyse artık yapacak birşey yok.sen etkinlikleri yaptıkça paylaşırsın bende faydalanırım.
    Bloğunu çok beğeniyorum.Almina ve Elvin Asel yaşdaş olduğu için senin yazdıkların bana referans oluyor.Bu yüzden sana çok teşekkür ediyorum paylaşımların için.
    Ben bu aralar grupdaki basılabilir kartları çıkartıp lamine ettiriyorum.Yeni yeni eşleştirme yapmaya başlayacağız.Bakalım benim kuzu nasıl tepki gösterecek kartlara..
    Neyse çok yazıp bıktırmayayım seni.İyi geceler

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Hacer teşekkür ederim öncelikle.

    Tim Seldin'in kitabı da gayet güzel ve onu bulmak sanırım mümkün. Onda da aynı etkinlikler var. Ama eğer bulamazsan bile yazdığın gibi ben yaptıkca sana da ilham olur.

    Haftasonu ben eşleştirme denedim ama kartları alıp cüzdana koymayı tercih etti :) galiba biraz erken. Deneyince mutlaka kuzunun tepkilerini yaz. Tekrar görüşmek dileği ile sevgiler

    YanıtlaSil
  5. Acaba annelik sanati kitabini nasil indirebilirim yardimci olabilir misiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef bilmiyorum üzgünüm
      Sevgiler

      Sil
  6. dun gece bu kıtabı sıparıs edıp etmemekte kararsızdım,yorumlarını okuyunca kafamdakı soru ısaretlerı netlestı,tesekkurler,sevgıler

    YanıtlaSil
  7. bu ara blogunuzu gercekten cok begenıyorum,cok konuda da faydalanıyorum,oncelıkle guzel bılgıler ve paylasımlar ıcın tesekkur ederım,bu arada ben tugba biz de burdayız bekleriz daha cok yenıyız gerçi ama http://goktugilehayat.blogspot.com/

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...