12 Nisan 2012 Perşembe

Nasıl?






Son zamanlarda blogun ziyaretçi trafiği arttıkça mail kutumda pek çok güzel yorum dolu mailler ile dolup taştı. Mail ve Nurturia üzerinden aldığım mesajlarda sorulan sorulara elimden geldiğince cevap verdim. Sevgili arkadaşım Mürüvvet bu konu ile ilgili bir yazı yazmamı önerdi. Bu güzel fikir için kendisine teşekkür ederim. Bu yazıda elimden geldiğince neyi nasıl yaptığımız ile ilgili bilgi vermeye çalışacağım. Elbette bu demek değildir ki maillere cevap vermeyeceğim. Yine akıllara takılan her soruyu seve seve yanıtlamaya hazırım. 

Aktivite yapmak için en önemli şey organize olmak sanırım. Yukarıda görülen defterler benim elim ayağım. Bilgisayar ortamında liste tutmuyorum. Bilgisayarımda sadece hazırladığım yada bulduğum materyaller var. Bu iki defterde planlarım var. Büyük defterde aylık olarak ne yapılacak onları yazıyorum. Küçük defter ise alış veriş listesi için kullanıyorum. Bir sonraki ay eksik olan şeylerin bir listesini yapıyorum ve fırsat buldukça alıyorum. Aslında işin sırrı bu: Ne yapacağını bilmek. Çünkü ne zaman güzel bir şeyle karşılaşacağınızı bilemiyorsunuz. 

1- Aktiviteleri nasıl hazırlıyorum? Konu nasıl seçiyorum? 
Samimi olmak gerekirse ben bunun en önemli aşamasının plan olduğuna inanıyorum. Eylül ayında belli bir konu içinde aktivite yapmaya karar verdiğim ve duyusal havuz hazırlamaya başladığım günlerde bir yıllık plan hazırladım. İlk aylarda elimdeki malzeme ve oyuncaklar doğrultusunda seçtiğim konuları hazırladım. Ancak daha sonra zamanla bir kaç ay sonrası için ne yapacağımı bildiğimden aklıma bir fikir geldiğinde yada bir fikir ile karşılaştığımda not ettim. 

Konu seçimi için en önemli şey çocuğunuzun yaşı. Onun gelişimine uygun konu seçmek çok önemli. Örneğin Almina 2 yaşına girdiği ay bir dinazor konusu yada ortaçağ konusu seçmem mantıksızca olurdu. Doğa zaten bizi yönlendiriyor. İlk  başlayacağınız zaman o an hangi mevsim ise konu olarak onunla başlayabilirsiniz. Biz de hemen sonbaharı seçtik.  Daha sonra ki konumuz Almina'nın ilgisi ve evdeki malzemelerimizin çokluğu ile çiftlik olarak belli oldu. Sonra yılbaşı yaklaşmıştı ve konu kendiliğinden belli oldu. Böyle devam etti.

2 - Materyalleri nereden buluyorum?
Aslında bunun belli bir cevabı yok yukarıda değindiğim üzere eğer önceden plan yapmışsanız karşınıza çıkan şeyi hemen bir yere yerleştiriyorsunuz. Örneğin ben mart ayında bahar dolayısıyla kelebeklerle ilgili aktiviteler yapacağımı bildiğim için karşıma çıkan kelebek dönüşüm yapbozunu hemen aldım. Bazen bu konuda şanslı olduğumu düşünüyorum. Aklımda olan bir şey karşıma kısa sürede çıkabiliyor. Örneğin sonbahar için epey bir süre kirpi aradıktan sonra kıyıda köşede kalmış bir kırtasiyede buldum. Eğer yaşadığım yerde bulamıyorsam ilk baktığım yerler gittigidiyor, hepsiburada gibi siteler. Ama artık evde de belli bir birikim olduğu için son yaptığım Gökkuşağı duyusal havuzunun malzemelerini 10 dakikada toparladım.   

Oyuncak da tamamen ne aradığım ile ilgili. Genelde yabancı bloglarda görüp beğendiğim şeyleri google'da arayıp tarayıp bazen epeyce vakit harcayıp buluyorum kimi zaman bulamıyorum. Bunun için itiraf etmek gerekirse epey mesai harcamak gerekiyor. 

3 - Duyusal Havuzun faydası nedir?
Duyusal havuz çocukların duyu gelişimi için kullanılıyor. Boyut, renk, ses, koku gibi duyuların gelişmesinde önemli. Ayrıca dil gelişimini de yoğun olarak desteklemekte. İçine koyduğunuz objelerin isimlerini öğrenerek kelime dağarcıkları da gelişecektir. Ben kendi kızımda müthiş etkilerini görüyorum. Sıfat, zarf gibi, cümleleri zenginleştiren öğeleri çok güzel ve doğru biçimde kullanıyor.  

4- Duyusal Havuzu nasıl hazırlıyorum? Nasıl sunuyorum?
Konu belli olunca benim için en önemli şey o ay ki duyusal havuzu hazırlamak. Hem benim için büyük bir keyif hem de Almina çok seviyor. Konu belli olunca önce sakla bul çekmecelerimize bir göz atıyorum. Ön hazırlık sepetine işime yarayacak malzemeleri topluyorum. Eğer yeterli gelmez ise konu doğrultusunda algılarımı açıyorum. En güzel malzeme bulunacak yerler bir milyoncular. Çok güzel şeyler oluyor. Malzemeleri toparladıktan sonra en alta konulacak malzemeyi seçiyorum tabii konu ile paralel olacak şekilde. (Örneğin sonbaharda yaprak, çiftlikte mısır taneleri ve moon sand, baharda gerçek çim vb.)  

Bu aşamada iki yol var. Ya kendiniz hazırlayıp sürpriz olarak sunabilirsiniz yada birlikte hazırlayabilirsiniz. Ben şimdiye kadar hep sürpriz olarak sundum. Bu şekilde ilgisinin ve duyularının daha açık olduğunu düşünüyorum. Bir püf nokta ise dinlenmiş olması. Genelde Almina'ya öğle uykusunu alıp yemek yedikten sonra sunuyorum. 

Sunulan ve oynan havuz duruma göre eğer çok dağılmamışsa rafta durmaya devam ediyor. Ancak çiftlik duyusal havuzumuzda mısırlar ve moon sand birbirine girdiği için oynadıktan sonra ortadan kalkmak zorunda kaldı. Bu tamamen çocuğunuzun ilgisi ile alakalı. 


5- Aktiviteleri ne zaman sunuyorum? 
Aslında bunun cevabı çocuğunuzun ilgisi ile alakalı. Montessori de zaten bir aktiviteye başlamadan çocuğa sormak onun onayını almak esastır. Yukarıda da bahsettiğim gibi aktiviteleri öğle uykusunda sonra sunuyorum. Ancak sanat faaliyetlerimiz akşam yemeğinden sonra yada sabah yapıyoruz. Almina bu saatlerde yapmayı tercih etti. Bu zamanlama meselesi belli bir zaman içinde oturuyor kendiliğinden yerini buluyor. 
Hazırladığım aktiviteleri mümkünse daha önce görmediği malzemeler ile hazırlamaya çalışıyorum. Ancak bu her zaman mümkün olmuyor. Sanat faaliyetleri dışında diğer aktiviteler ay boyunca rafda duruyor. Tekrarlamak isterse bunda serbest. 


6- Aktivite köşemiz nasıl düzenli kalıyor?
İlk başlarda epey karışıyordu. "Almina'ya başka bir şey yapacaksak masamızın üstünü toplamalıyız mesajını" verdim. Zamanla gerçekten Almina toplamaya, toplayamadıkları için yardım istemeye başladı. Zaman zaman yine karışabiliyor özellikle sanat faaliyetleri yaparken. Ama sonra el birliği ile topluyoruz.  
------
Kurabiyenizle güzel dakikalar geçirmek, onun gelişimine katkı sağlamak istiyorsanız bunun en güzel yolu kendi hazırladığınız aktiviteler. Bunun için biraz araştırmak, biriktirmek ve keyif almak yeterli. Aslında blogu ilk yazmaya başladığımda bu kadar aktivist olacağımı bilmiyordum. Montessori takip etmek ve bu yönde çalışmalar yapmak niyetindeydim ama böyle yoğunlaşacağımı bilmiyordum. İlk bir yabancı blogda gördüğüm Duyusal Havuz içimdeki aktivite canavarını uyandırdı sanırım. Şimdi benim en keyif aldığım hobim kurabiyeme aktivite hazırlamak oldu. Atamayan biriktiren bir karakterim olduğu içinde pek çok malzeme hazırdı. Tek endişem Almina'nın ilgisiydi ki çok şükür o da bana benzemiş. Yakın arkadaşlarım benim tavsiyeme uyarak başladılar  ve onlar da çok keyif aldılar. Siz de içinizdeki canavarı uyandırın ve blogumuzdaki aktivitelerden ilham alıp kendiniz güzel şeyler yaradın. Zaten tüm anneler yaratıcı değil midir? 


Sormak istediğiniz soruları yorum olarak bırakabilir yada  tarcinlikurabiyem@gmail.com adresine mail atabilirsiniz. 


8 yorum:

  1. Süper olmuş bu yazı. Kalemine sağlık

    YanıtlaSil
  2. bu güzel yazı için teşekkür ederim artık ben de daha planlı ve biriktirici olacağım sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Bende bu gibi aktivitler yapmak istiyorum kızım 16,5 aylık ne zaman başlamak lazım yani ona uygun aktiviteye nasıl karar vereceğim.

    YanıtlaSil
  4. Mim için teşekkür ederim en kısa zamanda yanıtlayacağım

    Yan tarafta yer alan etiketler kısmında +12 ve +18'e tıklarsanız bizim yaptıklarımızı görebilirsiniz. Onlardan ilham alarak sizde yeni şeyler denebilirsiniz.

    Sevgiler teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. Canım elin kolun dert görmesin.Ne güzel anlatmışsın.Benim gibi merak edenler için yöntemi bilmeyenler için yol gösterici bir rehber niteliğinde olmuş :)) Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Fikir senindi ben teşekkür ederim Sevgiler

    YanıtlaSil
  7. Çok güzel bir yazı olmuş ellerine sağlık Denizcim .
    Ben artık her gittiğim yerde şunu alsam aktivitelerde kullanır mıyım diye pür dikkat durumdayım :)
    Sonra bi bakıyorum gerçekten işe yarıyorlar.
    Sayende her konuda aydınlanıyorum,sağol Denizcim,hem de her konuda :))

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...